الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال: راهنمای کامل و جامع

5/5 - (4 امتیاز)

الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین الگوها است که بیشترین میزان رخداد را در نمودارها دارد. در این مقاله از کلایمکس، به بررسی و توضیح نکات مهم این الگو می‌پردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

الگوی مثلث چیست؟

الگوی مثلث یکی از الگوهای ادامه‌دهنده است که به‌طور کلی در انتهای روندهای نزولی و صعودی تشکیل می‌شود. پس از تکمیل الگو و شکست آن، قیمت به ادامه روند قبلی باز می‌گردد. به عبارت دیگر، وقتی به انتهای روند نزدیک می‌شویم، قیمت در یک بازه زمانی شروع به اصلاح می‌کند و این اصلاح قیمتی شبیه اشکال ریاضی، که عموماً مثلث است، شکل می‌گیرد. پس از استراحت قیمت، روند قبلی ادامه می‌یابد.

اگر به تصویر زیر نگاه کنید، مشاهده می‌کنید که قیمت در یک روند صعودی قرار گرفته و در انتها، الگوی مثلث را شکل داده و پس از شکست الگو، به روند صعودی خود ادامه داده است.

الگوهای مثلث انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت. اولین نوع از این الگو، الگوی مثلث متقارن است که در بخش زیر به‌طور کامل توضیح داده می‌شود.

مثلث متقارن

مثلث متقارن یکی از اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین الگوها است. در این الگو، سقف‌ها از سقف‌های قبلی پایین‌تر و کف‌ها از کف‌های قبلی بالاتر قرار می‌گیرند. نام این الگو در زبان انگلیسی Symmetrical Triangle است. این الگو برای معامله‌گران بسیار محبوب است و می‌توان از آن در تمامی تایم فریم‌ها، از یک دقیقه تا یک ماهه، استفاده کرد.

در الگوی مثلث متقارن، دو ضلع در حال نزدیک‌شدن به یکدیگر هستند. اگر به تصویر زیر نگاه کنید، مشاهده می‌کنید که پس از شروع روند صعودی، سقف‌ها پایین‌تر و کف‌ها بالاتر از یکدیگر قرار گرفته‌اند.

این الگو می‌تواند به شکل نزولی نیز ترسیم شود. در تصویر زیر، الگوی مثلث متقارن به شکل نزولی نمایش داده شده است.

این الگو نشان‌دهنده جدال و بی‌تکلیفی فروشندگان و خریداران است که منجر به تشکیل آن می‌شود.

نکات مهم الگوی مثلث متقارن

1- در زمان شکست از هر طرف، حجم معاملات باید بررسی شود چون امکان دارد که این اتفاق یک شکست جعلی (فیک بریک) باشد.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید رمزارز NEAR را در تایم فریم 5 دقیقه برای شما قراردادیم که یک مثلث متقارن تشکیل داده‌ است که در زمان شکست حجم معاملات به شدت بالا رفته است. حجم معاملات با یک فلش قرمز رنگ مشخص شده است.

2- هر چقدر اندازه الگو بزرگ‌تر باشد، قدرت الگو بیشتر است.

3- برای معامله‌کردن در جهت شکست، بهتر است صبر کنید تا پولبک بزند.

4- عموماً شکست بهتر است در ۴/۳ انتهایی مثلث انجام شود.

بهترین نقطه شکست معمولاً در 70 درصد انتهایی الگو اتفاق می‌افتد.

در تصویر زیر، شکست در قسمت سوم مثلث رخ داده است و اعتبار شکست بیشتر شده است.

روش معامله با الگوی مثلث متقارن

برای معامله با این الگو، باید صبر کنیم تا قیمت از داخل الگو خارج شود. در هنگام شکست می‌توانیم وارد معامله شویم و در صورت کم‌ریسک بودن، صبر کنیم تا پولبک به سطح شکسته شده تکمیل شود. سپس وارد معامله شویم.

حد سود: به اندازه قاعده الگو مثلث

حد ضرر در این الگو اگر روند صعودی است پایین تر از کف خط روند صعودی و اگر در روند نزولی باشد بالاتر از سقف خط روند نزولی است.

مثلث افزایشی

مثلث افزایشی یکی دیگر از مجموعه الگوهای مثلث است که برای معامله‌گران بسیار کاربردی است. نام این الگو در زبان انگلیسی Ascending Triangle است.

در این الگو، یک خط افقی و یک خط مورب داریم. چون در روند صعودی هستیم، ضلع بالایی مثلث خط افقی و ضلع پایین مثلث خط مورب است.

این الگو، همانند الگوی مثلث متقارن، توانایی استفاده در تایم فریم‌های مختلف را دارد و می‌تواند سودآور باشد. در تصویر زیر، الگوی مثلث افزایشی در روند صعودی ترسیم شده است.

در این الگو، سقف قیمت یک محدوده مقاومت استاتیک محسوب می‌شود و در کف (ضلع پایینی) قیمت در حال افزایش است. این نشان می‌دهد که فروشندگان در سقف زیادی هستند و خریداران در حال بالا بردن قیمت خرید. وقتی سفارش‌های فروش تمام شود، این سد مقاومتی شکسته می‌شود و الگو شکل می‌گیرد.

این الگو از نظر روش معامله دقیقا شبیه الگو مثلث متقارن است و همین‌طور از نظر نکات کاملا شبیه به مثلث متقارن تعریف می‌گردد.

مثلث کاهشی

مثلث کاهشی یا Descending Triangle از نظر شکل کاملاً متضاد الگوی مثلث افزایشی است. در این الگو، ضلع پایینی عمود و ضلع بالایی مورب است.

در این الگو، یک خط افقی و یک خط مورب داریم. چون در روند نزولی هستیم، ضلع بالایی مثلث خط مورب و ضلع پایینی مثلث یک خط افقی یا محدوده استاتیک است.

این الگو، همانند الگوی مثلث افزایشی، توانایی استفاده در تایم فریم‌های مختلف را دارد و می‌تواند سودآور باشد. در تصویر زیر، الگوی مثلث کاهشی ترسیم شده است.

روش معامله در الگوی مثلث کاهشی

روش معامله در این الگو شبیه به الگوهای قبلی است. با این تفاوت که در صورت شکست قیمت از ضلع پایین، می‌توانیم وارد معامله فروش شویم.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، به بررسی کامل و جامع نکات مهم الگوهای مثلث پرداختیم. این الگوها برای معامله‌گران بسیار کاربردی هستند و می‌توانند به راحتی سودآوری کنند. تنها نکته مهم این است که با احتمال ۷۰ درصدی وقوع دارند، پس نباید تنها به عنوان یک مولفه به آنها تکیه کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

یک دیدگاه در مورد “الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال: راهنمای کامل و جامع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *