همه چیز درمورد تفاوت DeFi و Web3

کلایمکس
5/5 - (10 امتیاز)

در عصر امروز ما با دو پدیده به نام های امور مالی غیرمتمرکز و وب 3 مواجه هستیم که نسخه های جایگزین مالی و اینترنت هستند. هر دو سنتی بوده و هدفشان ایجاد امنیت و عدم تمرکز بیشتر در مقایسه با نسخه های قبلی است. در واقع، امور مالی غیرمتمرکز یک سیستم مالی است که در وب 3 پدیدار شد و اشکال جدیدی از ارزش و روابط مالی را در مقایسه با سیستم‌ های مالی سنتی ارائه می‌کند. گاهی اوقات مرز بین امور مالی غیرمتمرکز و نسل سوم اینترنت آنقدر کم است که برخی در واقع این دو را اشتباه می گیرند.پس با کلایمکس همراه باشید تا با شناخت تفاوت دیفای و وب 3 این مسائل برطرف خواهد شد.

راه اندازی بلاک چین اتریوم در سال 2015 و عملکرد قرارداد هوشمند آن، چارچوبی را معرفی کرد که آغازگر توسعه گسترده وب 3 بود. بسیاری بر این باورند که وب 3 امکان ایجاد اینترنت جدیدی را فراهم می‌کند که می‌تواند ناکارآمدی‌هایی را که همچنان درگیر وب 1 و وب 2 هستند، حل کند. وب 3 از طریق ادغام فناوری بلاک چین، از شبکه های کامپیوتری غیرمتمرکز، برنامه های کاربردی توزیع شده و قراردادهای هوشمند استفاده می کند. بین سال‌های 2017 تا 2020، شبکه اتریوم به پیشگام توسعه چندین پروتکل طراحی شده برای دسترسی به یک سیستم مالی شفاف‌تر، بدون مجوز و بازتر کمک کرد. این مدل جدید، خود وب 3 نیست اما از بسیاری جهات پایه و اساس یک سیستم مالی غیرمتمرکز جدید شده است. این مدل به طور گسترده ای به عنوان امور مالی غیرمتمرکز دیفای شناخته می شود. 

شروع دیفای و وب 3

اینترنت به اندازه کافی بخش جدایی ناپذیر زندگی بشر بوده است که توسعه آن را می توان به چند مرحله مجزا تقسیم کرد. این مراحل پیشرفت فناوری، نحوه تعامل ما با فناوری دیجیتال و تأثیری که این رابطه بر جامعه و اقتصاد دارد را مشخص می کند. با شروع در اواسط دهه 1990، اولین نسخه اینترنت آماده برای مصرف کنندگان در دسترس قرار گرفت؛ به این مرحله وب 1 می گویند. وب 1 امکان ایجاد وب سایت های اساسی و برنامه های کاربردی اینترنتی را فراهم کرد که جامعه و سیستم های مالی را تغییر داد. این دوران با رونق دات کام و نسل توسعه و رشد آن تجسم یافت.

بعد وب 2 آمد که یک اینترنت تعاملی و متمرکز بر کاربر را معرفی کرد که امکان به اشتراک گذاری داده ها را به شیوه ای کارآمدتر و عادلانه تر از آنچه قبلا ممکن بود فراهم می کرد. این دوره از اینترنت همه چیز را از مای اسپیس تا فیس بوک گرفته و یا بانکداری آنلاین و اپلیکیشن های موبایل را پوشش می دهد و همچنان بخش اعظم تجربه اینترنت امروزی را هدایت می کند. با این حال، بسیاری بر این باورند که اینترنت Web2 به دلیل اتکای شدید به معماری متمرکز و مدل‌های اقتصادی رانت‌ جوی ناقص است. وب 3 که تا حد زیادی به زنجیره بلوکی متکی است، در سال‌های اخیر با وعده‌های تمرکززدایی، دسترسی عادلانه‌تر و مدل‌های اقتصادی دموکراتیک‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

در حالی که راه اندازی بیت کوین در سال 2009 نقطه آغازین برای بلاک چین و کریپتو بود، راه اندازی اتریوم در سال 2015 بود که چارچوب جدیدی را معرفی کرد که امکان گسترش فناوری بلاک چین را به هر چیزی شبیه به وب 3 فراهم کرد. قراردادهای هوشمند اتریوم به شبکه‌های غیرمتمرکز اجازه می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از کاربردهای نوآورانه مرتبط با جمع‌آوری سرمایه، تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAOs)، استیبل کوین‌ ها، متاورس و بازی‌های بلاک چین را انجام دهند.

بخش کلیدی در رشد بلاک چین اتریوم و وب 3، DeFi بوده است. DeFi به یک اکوسیستم پویا از پلتفرم‌های باز، محصولات مالی و ابزارهای مالی اشاره دارد که نشان‌دهنده یک سیستم مالی نوآورانه است که به شیوه‌ای بازتر، بدون مجوز و عادلانه‌تر عمل می‌کند. در حالی که Web3 به یک پدیده تکنولوژیکی و اجتماعی بزرگتر اشاره دارد، DeFi را می توان به عنوان یک بخش خاص در روند گسترده تر رمزنگاری Web3 در نظر گرفت.

امور مالی غیرمتمرکز، زیرمجموعه ای از Web3

در حالی که وب 3 مبتنی بر استفاده از فناوری بلاک چین برای ایجاد اینترنت عادلانه تر است، امور مالی غیرمتمرکز نسخه وب 3 از یک سیستم مالی شفاف تر است. برای این منظور، دیفای به سرعت در حال تبدیل شدن به یک پارادایم جدید است که به اشکال جدیدی از ارزش و سودمندی اجازه می دهد که در سیستم مالی سنتی دیده نمی شود. در ابتدا از طریق اتریوم و اکنون به طور فزاینده ای از طریق دیگر بلاک چین های لایه 1، راه حل های دیفای از طریق فناوری قراردادهای هوشمند به ابزارهای مالی به روش های زیادی کمک می کنند. اکثر این راه‌حل‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا وجوه خود را از طریق کیف پول رمزنگاری دیفای به شیوه‌ای غیرقانونی مدیریت کنند. بیایید برخی از آنها را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم:

صرافی های غیرمتمرکز: (DEX) یا صرافی غیرمتمرکز یک بازار همتا به همتا است که به خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال اجازه تعامل می دهد. برخلاف صرافی‌های متمرکز (CEX)، پلتفرم‌های دیفای غیرقانونی هستند، به این معنی که کاربر هنگام انجام تراکنش، کنترل کلیدهای خصوصی خود را حفظ می‌کند. در غیاب یک مرجع مرکزی، DEXها قراردادهای هوشمندی را به کار می گیرند که تحت شرایط تعیین شده خود به خود اجرا می شوند و هر تراکنش را در بلاک چین ثبت می کنند.

وام دادن، وام‌گیری و سرمایه‌گذاری: بازارهای پولی چند منظوره همتا به همتا که میزبان انواع محصولات و خدمات هستند، شاید رایج‌ ترین استفاده برای پلتفرم‌های DeFi باشد. بازارهای پول غیرمتمرکز به کاربران اجازه می‌دهند تا با ارائه نقدینگی به پروتکل از طریق انواع مختلف استخرهای نقدینگی جمعی (LP) دارایی‌ های کریپتو را قرض بگیرند، وام بدهند و به اشتراک بگذارند. بازارهای وام دهی DeFi همچنان به تکامل خود ادامه می دهند زیرا رویکردهای بیشتری برای استقرار سرمایه و سرمایه گذاری به طور منظم تحقق می یابد.

دارایی های مصنوعی: دارایی های مصنوعی امکان ایجاد دارایی های توکن شده مبتنی بر بلاک چین را فراهم می کند که دارایی های دنیای واقعی مانند سهام، اوراق قرضه، کالاها، شاخص ها، ارزهای فیات و نرخ های بهره را تقلید می کنند.

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT): NFTها دارایی‌های رمزنگاری غیرقابل تغییر و تأییدی هستند که می‌توانند هر چیزی را از کارت‌های تجاری گرفته تا آثار هنری و الگوهای خاص را بدون هیچ دسترسی نشان دهند. NFT ها به گسترش سهم بازار خود ادامه داده اند و در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین بازارهای DeFi هستند. این دارایی ها به طور منظم در پلتفرم های بلاک چین استفاده می شوند که از سیستم های بازی برای کسب درآمد (P2E) استفاده می کنند و به کاربران برای تلاش های درون بازی پاداش می دهند. علاوه بر این، معامله و مبادله NFT ها در بازارهای NFT برای خرید و تجارت هنرهای رمزنگاری NFT، هنر دیجیتال، موسیقی و سایر رسانه ها عادی شده است.

علاوه بر این، گزینه‌های رمزنگاری DeFi به طور فزاینده‌ای برای انتقال، استفاده، ذخیره‌سازی و معامله انواع متعددی از دارایی‌های رمزنگاری مانند استیبل کوین‌ها، توکن‌ های حاکمیتی، ابزار و توکن‌های ارائه‌دهنده نقدینگی و غیره استفاده می‌شوند. DeFi، از طریق چندین بلاک چین لایه 1، همچنین به عنوان یک چارچوب قابل تعامل برای مدیریت، انتقال و استفاده از ارزهای بانک مرکزی (CBDC) بین زیرساخت های مالی قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های به اشتراک گذاشته شده توسط دیفای و وب 3 توضیح داده شده است:

در حالی که بلاک چین و وب 3 از امور مالی غیرمتمرکز جدا هستند، بسیاری از ویژگی های مشابه دارند. مهمتر از همه، آنها از سیستم های غیرمتمرکز استفاده می کنند که عبارتند از:

• بدون مجوز و منبع باز: پروژه های رمزنگاری دیفای و وب 3 به طور یکسان بدون مجوز، باز و عادلانه طراحی شده اند. بدون مجوز به این معنی است که کاربران برای استفاده از شبکه به مجوز یک نهاد متمرکز نیاز ندارند. سیستم‌های بلاک چین باز و عمومی (که اصطلاح Web3 به معنای نشان دادن آن است) به گونه‌ای عمل می‌کنند که به همه اجازه می‌دهد در آن شرکت کنند. این قابلیت به کاربران این امکان را می دهد تا با چند کلیک به کیف پول رمزنگاری و زیرساخت های اضافی شبکه خاص خود از لپ تاپ یا تلفن هوشمند خود دسترسی داشته باشند.

• غیرمتمرکز: در زمینه بلاک چین، تمرکززدایی به این معنی است که شبکه به طور مستقل از کنترل یک واسطه متمرکز عمل می کند که معمولاً توسط یک شبکه جهانی توزیع شده گسترده از گره ها که عملیات شبکه را فراهم می کند، مشهود است.

• تعامل پذیری: قابلیت همکاری، قابلیت شبکه های مختلف بلاک چین و پلتفرم های DeFi برای به اشتراک گذاری داده ها، فناوری و دارایی های توکن شده با یکدیگر به شیوه ای یکپارچه است.

• غیر حضانتی:وجوه کاربران توسط بانک یا ارائه‌ دهنده خدمات مالی نگهداری نمی‌شود. به جای تکیه بر سیستم های متمرکز، کاربران می توانند از ابزارهای مالی متعدد (قرض دادن، استقراض، سهام و سایر موارد) بر اساس شرایط خود استفاده کنند. این بدون سرپرستی یا تایید یک بانک، به کاربران این امکان را می دهد که در هر زمان وجوه خود را حذف کنند.

تفاوت دیفای و وب 3 چیست؟

وب نسل سوم دارای دو ویژگی کلیدی DeFi است؛ امنیت و عدم تمرکز، همچنین سطح اعتماد، شفافیت و سهولت دسترسی به امور مالی غیرمتمرکز را افزایش می دهد. به دنبال محبوبیت فزاینده ارزهای دیجیتال، افراد بیشتری به دنبال مشارکت در DeFi هستند، چه از طریق برگزاری، معامله یا خرید ارزهای دیجیتال و ایجاد پروژه های رمزنگاری.

اصل اساسی و چشم انداز اولیه اینترنت، ایجاد یک فضای آنلاین غیرمتمرکز و قابل دسترس برای همه بود. متأسفانه، این چشم انداز یک رویا باقی ماند و به مرور زمان فضای وب متمرکزتر شد. اکنون وب 3 قصد دارد از فناوری بلاک چین برای ایجاد اینترنت عادلانه تر استفاده کند. همچنین انتظار می رود دیفای سیستم مالی شفاف تری را در وب 3 ارائه دهد. بدون مجوز، غیرمتمرکز، قابلیت همکاری، بدون سرپرستی، جامعه محور و رمزنگاری از ویژگی های مشترک دیفای و وب 3 هستند اما این دو مفهوم در نقاط مشترک با هم تفاوت هایی دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. تفاوت دیفای و وب 3 در مقیاس پذیری است. به این ترتیب، وب 3 منطقه ای به وسعت اینترنت را پوشش می دهد، در حالی که دیفای بیشتر بر امور مالی تمرکز دارد.

  • بدون مجوز

اصطلاح “تمرکززدایی” به این معنی است که هیچ محدودیتی برای مشارکت، وجود ندارد. شرکت کنندگان می توانند بدون هیچ محدودیت یا مانعی وارد سیستم های دیفای یا وب 3 بدون مجوز شوند. تفاوت بین DeFi و مفهوم “بدون مجوز” در وب 3 در نحوه پیاده سازی و نحوه استفاده توسعه دهندگان از آن است. دیفای بر روی یک بلاک چین ساخته شده است و اجازه می دهد تا از خدمات مالی بدون دخالت یک نهاد مرکزی استفاده شود.

وب 3 یک اصطلاح گسترده تر است که شامل DeFi، سایر فناوری های غیرمتمرکز، توکن های منحصر به فرد (NFT) و سازمان های مستقل غیرمتمرکز (DAOs) می شود. در واقع وقتی می گوییم وب 3 بدون مجوز است، گویی وارد یک سیستم بزرگتر و نامحدود می شویم.

  • غیرمتمرکز

اصطلاح «تمرکز» به اجرای فعالیت‌ها بدون کنترل و دخالت یک واسطه مرکزی اشاره دارد. DeFi و Web 3 هر دو به گونه ای طراحی شده اند که غیرمتمرکز باشند. در واقع وب 3 تلاشی برای ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز و رایگان است که به دلیل استفاده از پروتکل های همتا به همتا، عاری از هرگونه مرکزیت است. دیفای همچنین از زیرساخت غیرمتمرکز برای پردازش تراکنش ها استفاده می کند.

  • قابلیت همکاری

اصطلاح «تعامل‌ پذیری بلاک چین» به نحوه تعامل زنجیره‌های بلوکی مختلف با یکدیگر اشاره دارد. با استفاده از این توانایی، بلاک چین ها می توانند داده ها، دارایی های توکن شده و سایر فناوری ها را به اشتراک بگذارند. در دنیای متمرکز، داده ها به صورت مرکزی ذخیره می شوند و بنابراین دسترسی به داده های یک فرد از برنامه های مختلف بسیار ممکن می شود اما در دنیای غیرمتمرکز، خدمات DeFi مستقر در یک شبکه بلاک چین مشترک با استفاده از قابلیت همکاری با یکدیگر تعامل دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *